Nowadays, platforms like YouTube, TikTok, Instagram, and Facebook host countless videos, but it is not their responsibility to determine whether a video is real or AI-generated. People should also avoid treating every video they see as unquestionable evidence of reality.
In schools, just as students are taught that fake diplomas exist, they should also be taught that fake or AI-engineered videos exist. A video should only be considered proof under very specific circumstances; otherwise, assuming it is automatically real is a mistake.
If a video insults or attacks an important person, I dismiss it and do not take it seriously. For example, videos of public figures are often manipulated with reface apps or AI tools. Such videos may or may not be real—but I do not consider a video alone to be valid evidence. This has become a new way to harm people.
Those most often targeted are high-level figures, such as presidents or leaders, who have spent decades contributing to society. They should not be humiliated through fake videos, especially in their later years when they deserve to live peacefully in retirement. Young people should remember that one day they too will grow old—or perhaps die young and vanish.
It is unfair for societies to place the burden of their legal, cultural, or systemic shortcomings on a single individual, especially after that person leaves office due to age, financial reasons, or ordinary succession. Few frameworks exist to support such transitions.
Often, admired or successful people are not attacked in their youth, but rather when they age. This is simply an attempt to bring them down and make others look superior. For this reason, I trust only highly reliable sources. A video is not necessarily required to prove something. People must now add a critical note when commenting:
“This video could have been generated by AI.”
Günümüzde YouTube, TikTok, Instagram ve Facebook gibi platformlar sayısız video barındırıyor, ancak bir videonun gerçek mi yoksa yapay zekâ ile üretilmiş mi olduğunu belirlemek onların sorumluluğu değildir. İnsanlar da gördükleri her videoyu sorgusuz sualsiz gerçek kanıt olarak görmemelidir.
Okullarda öğrencilere sahte diplomaların var olduğu nasıl öğretiliyorsa, sahte veya yapay zekâ ile üretilmiş videoların da var olduğu öğretilmelidir. Bir video yalnızca çok özel durumlarda kanıt sayılabilir; aksi takdirde otomatik olarak gerçek kabul etmek yanlıştır.
Eğer bir video önemli bir kişiye hakaret ediyor ya da saldırıyorsa, ben onu dikkate almıyor ve ciddiye almıyorum. Örneğin, kamuya mal olmuş kişilerin videoları sıkça reface uygulamaları veya yapay zekâ araçları ile manipüle ediliyor. Bu tür videolar gerçek de olabilir, sahte de—ama ben tek başına bir videoyu geçerli kanıt olarak görmüyorum. Bu, insanlara zarar vermenin yeni bir yolu haline geldi.
En çok hedef alınanlar genellikle yıllarca topluma katkı sağlamış başkanlar veya liderler gibi üst düzey kişiler oluyor. Bu insanların, özellikle emeklilik dönemlerinde, sahte videolarla küçük düşürülmeleri doğru değildir. Gençler unutmamalıdır ki bir gün onlar da yaşlanacak—ya da belki genç yaşta ölüp yok olacaklardır.
Toplumların, hukuki, kültürel ya da sistemsel eksikliklerinin yükünü, özellikle yaş, mali nedenler veya olağan görev devri nedeniyle görevden ayrılan tek bir kişinin üzerine yıkması da adil değildir. Böyle geçişleri destekleyecek çok az çerçeve vardır.
Çoğu zaman hayranlık duyulan ya da başarılı kişiler gençken değil, yaşlandıklarında hedef alınır. Bu, onları aşağı çekerek başkalarını üstün göstermeye çalışmaktan başka bir şey değildir. Bu nedenle ben yalnızca son derece güvenilir kaynaklara inanırım. Bir şeyin kanıtlanması için video şart değildir. Artık insanlar yorum yaparken şu uyarıyı eklemelidir:
“Bu video yapay zekâ ile üretilmiş olabilir.”